14 July 2020

PENJAJARAN KURIKULUM 2020


Assalamualaikum wrt. wbt.

Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat pandemik virus corona atau COVID-19 telah menyebabkan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara bersemuka di bilik darjah tidak dapat dilaksanakan. 

Walaupun PdP berjalan secara dalam talian, namun keberkesanan pelaksanaannya untuk penguasaan standard pengetahuan, kemahiran dan nilai yang ditetapkan dalam DSKP belum dapat mencapai tahap optimum. Untuk itu, terdapat keperluan kepada penjajaran kurikulum yang telah dibahagikan kepada; Kandungan Asas, Kandungan Tambahan dan Kandungan Pelengkap.

Penjajaran kurikulum ini bertujuan memberi penekanan kepada kandungan asas yang perlu dikuasai oleh murid dan dilaksanakan secara bersemuka bersama murid. Manakala kandungan tambahan dan kandungan pelengkap pula berperanan sebagai penyokong kepada pembelajaran murid dalam mencapai standard yang ditetapkan.

KPM telah menyediakan dokumen kurikulum yang telah dijajarkan sebagai rujukan kepada semua pihak yang boleh dimuat turun melalui portal Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK).

Muat Turun Dokumen Penjajaran Kurikulum (DPK):

1. Penjajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) - MUAT TURUN
2. Penjajaran Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) - MUAT TURUN
3. Penjajaran Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) - MUAT TURUN
4. Penjajaran Kurikulum Standard Kelas Peralihan (KSKP) - MUAT TURUN

Moga bermanfaat buat sahabat-sahabat sekalian.
Sekian, terima kasih

0 comments:

Post a Comment